Делегація Новоодеського району ознайомилися з досвідом Балтської об’єднаної територіальної громади

Про реалії децентралізації - із перших рук

Адміністративна реформа. Об'єднані територіальні громади. Нині це одна з найбільш обговорюваних тем. Міркування зводяться до спектру запитань: у чому переваги й недоліки укрупнення адміністративно-територіальних одиниць? Чи варто зважуватися на зміни? І, як кажуть в Одесі, що ми з цього будемо мати? Ось якраз в Одеській області є певний досвід утворення об`єднання територіальних громад (наразі їх вісім), серед яких - Балтська. У зв'язку з цим центр ОТГ набув статусу міста обласного значення.

DSCF6181 500x375Щоб дізнатися, як на практиці відбувається інноваційний процес, отримати інформацію із перших рук, райдержадміністрація та районна рада організували робочу поїздку в м. Балту. Взяли участь у візиті голова райдержадміністрації Є. В. Вербін, голова районної ради М. М. Заболотний, керівник апарату райдержадміністрації Г. Г. Лунгол, міський голова О. П. Поляков, сільські голови,  керівники структурних підрозділів  райдержадміністрації, спеціалісти органів місцевого самоврядування та соціально-культурної сфери району.

За відомим висловом, думка людини, не посвяченої в деталі, не є компетентною. Тож із деталями й подробицями утворення ОТГ новоодеську та інші делегації з Миколаївської та Одеської областей знайомили Балтський міський голова С. С. Мазур та його заступники.

 Як усе починалося

Ідею об'єднання громад Балтського району ініціювали депутати минулого скликання. Спочатку пропонували утворити три ОТГ, потім - дві, а в кінцевому підсумку всі сільські ради, крім однієї, приєдналися до міської ради.

У ході підготовчої роботи провели сходки жителів, під час яких роз'яснювали, зважували всі "за" і "проти", спираючись на досвід Польщі.

До речі, Сергій Сергійович розповів, що його знайомий депутат Бундестагу був здивований таким сміливим рішенням, адже німці звикли прораховувати все до кінця, щоб якнайменше траплялося труднощів на  шляху до мети. Але, як кажуть, ризик - справа благородна.

До складу Балтської ОТГ ввійшли місто та 16 колишніх сільських рад - 27 населених пунктів із населенням у цілому 45 тис. чоловік. Слід зазначити, що укрупнення територіальних громад не може бути довільним, а має логічні межі. Відстань від найвіддаленішого  населеного пункту повинна бути такою, щоб у разі необхідності не довше як за 30 хвилин її могла подолати пожежна команда, швидка допомога, поліцейський патруль.

 Місцеве самоврядування

На виборах у місцеві ради обрали 34 депутатів, які сьогодні представляють інтереси всієї об'єднаної територіальної громади. До складу депутатського корпусу попередньої міськради входили 36 народних обранців. Отже, розширилися округи, й, відповідно, побільшало завдань у депутатів. Їх, звичайно,  можна вирішувати лише завдяки консолідації. Сергій Мазур зазначив, що, усвідомлюючи міру відповідальності, депутати спрямовують зусилля на розв'язання нагальних проблем, а не лобіювання політичних інтересів (Це дуже важливо!).

У селах обрані старости, які, крім інших повноважень, мають право видавати довідки (цим якраз люди й переймаються, щоб не їздити за кожним папірцем у центр ОТГ). У перспективі передбачається електронний документообіг.

Старости є членами виконкому. Крім них, у селах працюють діловоди й землевпорядники, які  відповідають і за благоустрій.

Фінансові можливості

За словами начальника фінансового управління  Балтської міської  ради  Л. В. Паламарчук, завдяки процесу об'єднання громад збільшилася доходна частина бюджету. Передусім за рахунок надходження в розмірі 60% податку та збору на доходи фізичних осіб. Отримано з Державного бюджету трансферти - базову дотацію (20 млн грн), медичну та освітню субвенції. Щоправда, витрати поспішають за прибутками, адже громада утримує 113 бюджетних установ і 1408 працівників бюджетної сфери.

- Проаналізувавши доходи бюджету, ми створили базу витрат першої необхідності, насамперед забезпечуючи харчування в дошкільних та загальноосвітніх закладах. У повному обсязі передбачили оплату праці з нарахуваннями, видатки на енергоносії, поточні видатки в частині утримання закладів і установ, - повідомила Леся Віталіївна.

Звісно, задля розв'язання проблем, що накопичувалися роками, потрібно економити кошти, в тому числі й шляхом оптимізації, зокрема, освітніх закладів. Адже несправедливо,  що в селі у розрахунку на одного учня витрачається 15,9 тис. грн, а  в місті – 8 тис. грн.  Ситуацію пропонується виправити таким чином. Якщо місцева громада приймає рішення залишити малокомплектну школу, вона мусить різницю витрат компенсувати за рахунок місцевого бюджету розвитку. Є й інші варіанти, приміром, автономія освітніх закладів. Наприклад, у Польщі частиною сільських шкіл опікуються громадські об'єднання. Загалом створенню органів самоорганізації населення в об'єднаних територіальних громадах приділяється значна увага.

 Перспективи розвитку

Децентралізація - не епізодичний захід, а тривалий процес, який не завершується досягненням окремого результату. Це – бізнес-проект, як підкреслив перший заступник очільника  Балтської ОТГ Е. С. Рабінович. Тому паралельно з виконанням невідкладних завдань будуються перспективні плани.

На запитання Є. В. Вербіна, чи застосовується польський досвід у розв'язанні проблеми доріг, і які можливості покращення інфраструктури, С. С. Мазур відповів:

- Зважаючи на те, що в Польщі процес утворення спроможних громад розпочався з 2004 року, їх досвід корисний для нас, і ми його вивчаємо. Зокрема, в частині залучення іноземних інвестицій, участі в міжнародних програмах розвитку. Нам потрібні спеціалісти, котрі вміють писати  проекти. Наразі виграли один грант. Крім цього, на державному рівні необхідно вирішити питання передачі доріг на місцевий баланс, разом із об'ємом фінансування, на них передбаченим. Тоді кошти не будуть "розгублюватися", поки дійдуть до ремонту конкретної дороги.

Що вже встигли  зробити? Ремонтували дороги, відновлювали тротуари, пішохідні мости, займалися освітленням, відновленням криниць, які були у вкрай занедбаному стані. Словом, вкладали гроші у найнеобхідніше, бо добрий господар не буде мурувати гарний поріг, коли в хаті дірка у стелі.

Сергій Мазур також розповів, що люди очікують, коли на державному рівні  буде юридично закріплене обіцяне громадам право  розпоряджатися землею за межами населених пунктів. Це створить потужний ресурс для вигідних інвестиційних пропозицій. Розроблено низку програм, спрямованих на соціально-економічний розвиток усієї громади, на наближення життя мешканців до європейських стандартів. При цьому Сергій Сергійович зауважив:

- Ніхто не чекає, що за півроку-рік у нас буде, як у Європі: чисто, ситно, стабільно. Розуміємо, що на таке життя треба заробляти.

Представники новоодеської делегації поставили виступаючим ряд запитань, що хвилюють  мешканців і нашого району. Інформацію взяли до відома.

Отже, для створення і життєздатності об'єднаної територіальної громади потрібні не один, а три наріжні камені: спроможність, відповідальність і ресурси. Не скрізь вони однакові, тому крокувати у світле майбутнє стрункими лавами не вийде.

Головне, що люди добровільно мають прийняти рішення щодо об'єднання, реалізуючи своє законне право. При цьому - не бути байдужими, вірити в себе і свою країну.